Skip to content

Voortgangsevaluatie 2

Naam: Oussama Kasmi

Datum voortgangsevaluatie: 25/1/20

In deze voortgangsevaluatie behandel ik alle vier de leeruitkomsten van semester 2. Dit bestand is jouw basis om jouw persoonlijke verhaal te vertellen over jouw ontwikkeling de afgelopen periode tijdens de voortgangsevaluatie. Maak niet apart nog een PowerPoint voor de voortgangsevaluatie.

Leeruitkomst 1: Software

Je ontwerpt en maakt samen met een medestudent een (web)applicatie, inclusief een relationele database. Deze applicatie lost eenvoudige problemen op. Je maakt, volgens geldende standaarden, gebruik van opmaaktalen en programmacode en past daarbij de basisprincipes van object georiƫnteerd programmeren toe. De resultaten worden vastgelegd in een gedeelde GitLab-repository.

Bij deze leeruitkomst horen de volgende beroepstaken of professional skills: - Software ontwerpen - Software realiseren - Software manage & control

Hoe sta ik ervoor?

Evaluatievoortgang

Wat heb ik gedaan en geleerd?

Hieronder staan voorbeelden van wat voor bewijsstukken je op welke manier kunt opnemen.

Bewijs Wat schrijf je erbij
Python Er is gebruik gemaakt van Python, hierbij is er geleerd hoe je gebruik maakt van libraries zoals flask en mysql-connector. Er is bijvoorbeeld een connectie gemaakt tussen een database en een website er is dan gebruik gemaakt van de mysql-connector library. Er was eerst gebruik gemaakt van chart.js voor het tonen van de dashboard maar dit was veranderd naar matplotlib om nog meer gebruik te maken van python. Er is voor caching gekozen omdat de SQL queries wat sloom zijn, door caching kunnen we de pagina laad tijd verkorten als er geen data veranderd aan de dashboard.
SQL Er is gekozen voor MYSQL omdat dit in de Gitlab board stond. Voor de SQL connector is er gebruik gemaakt van MYSQL Workbench wat er voor zorgt dat je een GUI sql editor krijgt wat makkelijk te gebruiken is. Voor onze database is er een User table gemaakt en een Role table, ook is er een accesslogs/dataset table gemaakt de tables zijn in MYSQL workbench ontworpen. Voor de ETL proccess is er gebruik gemaakt van een Python script om de .csv data te transformeren en te importeren naar de MySQL DB. Er was ook gekeken naar een online database voor betere collaboration maar door de HVA netwerk was dit niet echt mogelijk, zo zal onze website wel thuis werken maar als we bij school zijn zou het niet werken.
Reflectie Zelf heb ik veel geleerd over SQL en Python tijdens de lessen zo heb ik geleerd hoe ik moet werken met Python en SQL .

Leeruitkomst 2: Gebruikersinteractie

Je ontwerpt en verbetert de usability van een complete (web)applicatie aan de hand van gebruikersinterviews, prototyping en testen in een TMC-cyclus.

Bij deze leeruitkomst horen de volgende beroepstaken of professional skills: - Gebruikersinteractie ontwerpen - Gebruikersinteractie realiseren

Hoe sta ik ervoor?

Evaluatievoortgang

Wat heb ik gedaan en geleerd?

Hieronder staan voorbeelden van wat voor bewijsstukken je op welke manier kunt opnemen.

Voorbeeld van bewijs Wat schrijf je erbij
Gebruikerstest Er is een gebruikerstest geweest door een studentenmentor die zag dat er wat veranderingen zou kunnen gebeuren met de site. De verandereingen zijn dan toen toegepast. Hierbij was er bijvoorbeeld geen alert als er X aantal requests zijn, hier hadden we een flask flash message gemaakt die een alert geeft als er meer dan X aantral requests zijn. Door zo'n alert te maken kan een SOC user makkelijk zien dat er veel alerts zijn op een dag.
Design De designs zijn gemaakt door te kijken vanuit een user, zo kijken we voor het maken van de website al naar welke design het beste zou zijn voor een user. Zo hebben we bijvoorbeeld gekozen om alerts voor de login pagina te maken, zo weet een user dat het inloggen is gelukt of niet. Maar er zijn ook verandering zoals de dashboard die niet in een pagina stond waardoor je moest scrollen dit was toen veranderd zodat de user niet hoeft te scrollen.

Leeruitkomst 3: Persoonlijk leiderschap

Je plant je voortgang door specifieke, meetbare en haalbare doelen te stellen en proactief feedback op te halen, hulp te vragen en informatie zoeken om deze doelen te bereiken.

Bij deze leeruitkomst horen de volgende beroepstaken of professional skills: - Persoonlijk leiderschap

Hoe sta ik ervoor?

Evaluatievoortgang

Wat heb ik gedaan en geleerd?

Hieronder staan voorbeelden van wat voor bewijsstukken je op welke manier kunt opnemen.

Bewijs Wat schrijf je erbij
Issue board Gitlab Er zijn issues gemaakt en deadlines gemaakt voor issues, dit zorgt er voor dat er een deadline is voor issues. En zo een doel maakt voor mij om me zelf aan te houden.
Studentmentor Vragen te stellen over issues zoals bijvoorbeeld met de dashboard waarbij we chartjs hebben gebruikt in plaats van matplotlib.

Leeruitkomst 4: Doelgericht interacteren

Je werkt taakgericht en onderhoudt actief de relatie met docenten, klas-, en teamgenoten door te communiceren en te handelen op gepaste wijze.

Bij deze leeruitkomst horen de volgende beroepstaken of professional skills: - Doelgericht interacteren

Hoe sta ik ervoor?

Evaluatievoortgang

Wat heb ik gedaan en geleerd?

Hieronder staan voorbeelden van wat voor bewijsstukken je op welke manier kunt opnemen.

Bewijs Wat schrijf je erbij
Teams Communicatie tussen teamgenoten ging via teams, we hebben via teams met elkaar gecommuniceerd over hoe we de opdrachten gaan maken en uitleg over elkaars werk.
Docent Weekelijks communicatie met Albier over hoe ver onze project is en wat er nog gedaan moet worden.