Voortgangsevaluaties semester 2
Naam: Oussama Kasmi
Datum voortgangsevaluatie: 3/28/2025
In deze voortgangsevaluatie behandel ik de leeruitkomsten uit semester 2.
Leeruitkomst 1: Software
Je ontwerpt, maakt en test een (web)applicatie met een relationele database op basis van requirements en acceptatiecriteria. Je maakt, volgens geldende standaarden, gebruik van opmaaktalen en programmacode en past daarbij standaardmethodes en algoritmes toe voor het ontwerpen en realiseren van onderhoudbare software. Je werkt in een team, houdt technische documentatie bij en beheert het software-ontwikkelproces in GitLab met behulp van gangbare samenwerkingsafspraken.
Bij deze leeruitkomst horen de volgende beroepstaken: - Software Ontwerpen - Software Realiseren - Software Manage & Control
Hoe sta ik ervoor?
Wat heb ik gedaan en geleerd?
Bewijs | Wat schrijf je erbij |
---|---|
Expertreview Code (Medestudent) [6] | Volgens de mede student zou het implementatie van de google API moeilijk zijn en de advies was om het informatie zoeken helemaal aan de medewerks toe, het is ons als nog gelukt om de API te implementeren. Hierbij vroeg ik weer om een feedback en was de feedback om meerde API's te gebruiken voor de covers (fotos) en dat heb ik toen geimplementeerd. |
Ontwerp DB[2] | Tijdens het ontwerpen van onze database hebben we een ERD gemaakt en de functies van onze database in het document gezet. Hierbij vroeg ik een medestudent om feedback en die gaf aan dat hij niet weet wat de lijnen doen/betekenen. Op basis van de feedback heb ik text toegevoegd. |
Gitlab[1] | Er is gebruik gemaakt van de dev branch, dit zorgt er voor dat ik eerst de code kan testen in de dev branch voor dat ik een merge request maak naar de main branch. Dit zorgt er voor dat de andere users niet worden verhinderd door mijn werk. |
Leeruitkomst 2: Gebruikersinteractie
Je verbetert de gebruikersinteractie van je product door UX-standaarden en best practices te gebruiken. Je doet elke sprint een TMC-cyclus waarbij je je product met de eindgebruiker test. Je stelt eigen user stories op vanuit inzichten uit de test en werkt deze uit in je product. Ondersteunend aan dit proces maak je prototypes en bespreek je ontwerpkeuzes met al je stakeholders. Je houdt documentatie bij van het TMC-proces en presenteert de verschillende iteraties aan je product owner tijdens de product reviews.
Bij deze leeruitkomst horen de volgende beroepstaken: - Gebruikersinteractie Analyseren - Gebruikersinteractie Ontwerpen - Gebruikersinteractie Realiseren
Hoe sta ik ervoor?
Wat heb ik gedaan en geleerd?
Voorbeeld van bewijs | Wat schrijf je erbij |
---|---|
Gebruikerstest & TMC | Er is een bibiotheek pagina gemaakt hierbij kwam eerst een interview met de bibiotheek medewerker en toen heb ik een lijst gemaakt met de eisen en heeft een teamgenoot een prototype van de website gemaakt. Dit is daarna gecheck door alle team leden en toen ben ik begonnen aan de website tijdens het bouwen van de website heb ik een gebruikerstest laten doen door een mede student. Daaruit kwam feedback over functies die hij had verwacht in de applicatie zijn maar die er niet zijn, dit is toen aangepast om dit nog steeds te hebben. |
Prototype & Documentatie[3] | Tijdens elke design en documentatie is er feedback van elkaar gevraagd ook is er feedback ontvangen tijdens de reviews/interviews/meetings. Bij feedback die is toegepast is er een log aangemaakt onder een document. Zo is de wireframe en wireflow besproken met onze productholder en aangepast op hun wensen. |
Leeruitkomst 3: Infrastructuur
Je ontwerpt en realiseert een nieuwe infrastructuur op basis van de behoeften van de gebruiker. Je beschrijft welke informatie nodig is om deze infrastructuur goed op te zetten, en legt de relevantie hiervan uit. Je hebt de infrastructuur, zowel het geheel, de individuele componenten én de bijbehorende communicatieprotocollen, volledig en correct beschreven in bijbehorende documentatie, inclusief testprotocollen. Je hebt de infrastructuur gerealiseerd en getest, zowel op functionaliteit als veiligheid.
Bij deze leeruitkomst horen de volgende beroepstaken: - Infrastructuur Ontwerpen - Infrastructuur Realiseren
Hoe sta ik ervoor?
Wat heb ik gedaan en geleerd?
Voorbeeld van bewijs | Wat schrijf je erbij |
---|---|
N-tier[4] | Er is een n-tier diagram gemaakt waarbij er is gekeken naar de security kant en de functionaliteit van onze ontwerp. Zo zijn er 3 servers/instances die een taak hebben in onze design. Bijvoorbeeld als 1 server gehacked is zorgt het er niet voor dat alles gehacked is, zo kan je dit een soort isolatie noemen. Ook zorgt dit er voor dat als de database server te klein dat dit geupscaled kan worden zonder problemen te verzorgen voor andere applicaties. |
Ontwerp | Er is gekozen voor programma talen en applicaties waar wij als team ervaring mee hebben, dit zal er voor zorgen dat ik niet de hele project meer aan het leren ben over de basics van een framework zoals flask. Tijdens de ontwerk is er ook gesproken met de productowner om te bespreken of onze keuze wel verstandig is voor hun en of ze dit ook kunnen overnemen na onze project. |
Leeruitkomst 4: Leerroute-specifieke leeruitkomst (Cybersecurity)
Bij deze leeruitkomst horen de volgende beroepstaken: - Organisatieprocessen Analyseren - Infrastructuur Analyseren
Hoe sta ik ervoor?
Wat heb ik gedaan en geleerd?
Bewijs | Wat schrijf je erbij |
---|---|
Code/Infrastructuur[4][6] | Wij hebben vanaf het begin begonnen met security dit wordt wel "security by design" genoemd. Zo hebben wij al in onze ontwerpen gekeken naar welke implementaties we gaan nemen zo hebben wij een 3 systemen voor onze website wat er voor zorgt dat als 1 van de systemen gehacked is dat dan niet alles gehacked is. Er is ook gekeken naar de code zo gebruiken wij veilige placeholders in onze SQL queries dit zorgt er voor dat er geen SQL injections kunnen plaats vinden. |
Sprintreview | Volgens de sprint review zijn wij goed bezig met security er was geen verbeterpunten gegeven dus ik en de team gaan door met het implementeren van onze security implementaties |
Leeruitkomst 5: Persoonlijk Leiderschap
Je reflecteert op je gedrag en het effect daarvan op anderen binnen een team. Je neemt verantwoordelijkheid voor je rol in de samenwerking en betrekt je team actief bij je persoonlijke ontwikkeling door open te staan voor feedback. Je herkent en benoemt je sterke punten en ontwikkelpunten. Op basis van deze inzichten ontwikkel je een realistisch beeld van je functioneren als professional ter ondersteuning van je oriëntatie op de arbeidsmarkt.
Bij deze leeruitkomst hoort de volgende professional skill: - Persoonlijk Leiderschap
Hoe sta ik ervoor?
Wat heb ik gedaan en geleerd?
Bewijs | Wat schrijf je erbij |
---|---|
POP (persoonlijk ontwikkelingsplan)[5] | Ik heb een POP gemaakt waar ik mijn sterke punten heb benoemd en mijn verbeterpunten, ook heb ik een doel ingesteld en een voortgangs planning. Door zo'n POP te maken weet ik wat ik aan me zelf moet verbeteren en zo maak ik ook haalbare doelen. |
Mondelijke feedback | Van de docent had ik en mijn gekregen dat wij niet genoeg samen werken en dat we hierdoor mogelijk gaan zakken, na dit gesprek had ik en mijn team een planning gemaakt om actief te werken aan onze project en onze persoonlijke bijdrage aan de project. |
Leeruitkomst 6: Doelgericht Interacteren
Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling op professionele wijze met belanghebbenden, en stemt behoeften en verwachtingen op elkaar af. Je presenteert verkregen resultaten en je aanbevelingen op professionele wijze volgens de daarvoor geldende kwaliteitsnormen. Je werkt bewust samen met je team, volgens de HvA HBO-ICT Agile/Scrum-methodiek en de daarbij behorende waarden, waarbij je verantwoordelijkheid neemt voor jouw deel in de samenwerking.
Bij deze leeruitkomst hoort de volgende professional skill: - Doelgericht Interacteren
Hoe sta ik ervoor?
Wat heb ik gedaan en geleerd?
Bewijs | Wat schrijf je erbij |
---|---|
Retro | Tijdens de eerste retro is er uit gekomen dat wij niet goed met elkaar hebben gecommuniceerd, zo gebruikte wij teams terwijl 1 van onze leden geen telefoon had. Zo is onze communicatie kanaal veranderd naar Discord waar wij allemaal actief mee kunnen communiceren, en zo nodig een online daily standup houden. |
Sprint review | Tijdens de sprint review is er uit gekomen dat we wat aannamens hadden gemaakt van onze bedrijf zo hadden wij de inkomsten ingeschat terwijl wij daar geen controle over hebben. Na de sprint review heb ik contact op genomen met het bedrijf en heb ik met hun gecommuniceerd dat wij volgens de school geen controle over de inkomsten hebben en dat dit bij het bedrijf ligt. Na dit gesprek is onze business case aangepast. |
Leeruitkomst 7: Onderzoekend Probleemoplossen
Je onderzoekt mogelijke oplossingen voor een probleem of behoefte binnen je project. Je gebruikt betrouwbare bronnen om je keuzes te onderbouwen, stemt af met belanghebbenden en test de effectiviteit van de oplossingen door veldonderzoek uit te voeren, bijvoorbeeld aan de hand van gebruikersonderzoek of interviews. Je gebruikt de resultaten van je veldonderzoek en de feedback van belanghebbenden om je product te verbeteren. Je presenteert de onderzoeksresultaten helder en gestructureerd aan de hand van een gegeven format.
Bij deze leeruitkomst hoort de volgende professional skill: - Onderzoekend probleemoplossen
Hoe sta ik ervoor?
Wat heb ik gedaan en geleerd?
Bewijs | Wat schrijf je erbij |
---|---|
Gebruikertest | Ik heb een medestudent onze website laten testen en feedback laten geven, daarna heb ik samen met de team de feedback doorgenomen en aangepast. Zo was 1 van de feedback punten dat je na het toevoegen van een boek het niet meer kan aanpassen, dit hebben wij veranderd door een "edit" knop toetevoegen wat er voor zorgt dat het nu wel mogelijk is. Hierbij gingen wij ook kijken naar andere bibiotheek applicaties en hebben we gezien dat ze allemaal wel een edit knop hebben. |
Interview | Tijdens de interview is er uit gekomen dat het exporteren van boeken naar de website veel tijd zal nemen, hier uit heb ik een onderzoek gestart om te zien hoe we dit kunnen verbeteren/versnellen. Een oplossing was het gebruik van een API om informatie van boeken te verkrijgen. |
Leeruitkomst 8: Toekomstgericht Organiseren
Je brengt de doelen, betrokkenen en aandachtspunten van de opdracht in kaart en past de opgedane kennis toe in het project. Hierbij volg je de afgesproken kwaliteitsnormen en bespreek je regelmatig risico’s en kansen met belanghebbenden. Je beschrijft welke ethische en/of maatschappelijke normen en waarden van belang zijn bij je keuzes. Je verdeelt de opdracht in haalbare deeltaken en plant deze in de beschikbare tijd
Bij deze leeruitkomst hoort de volgende professional skill: - Toekomstgericht Organiseren
Hoe sta ik ervoor?
Wat heb ik gedaan en geleerd?
Bewijs | Wat schrijf je erbij |
---|---|
Planning/Gitlab[1] | Ik heb een planning gemaakt en de taken verdeeld binnen het team. De planning heb ik gemaakt op basis van de project goals (gegeven door de school en van de opdrachtgever) zo zijn alle taken haalbaar ingedeeld. De docent had ons verteld dat onze Gitlab board in niet orde was. Op basis van de feedback heb ik samen met de team de board veranderd en hebben wij meer gewerkt met functies van Gitlab, zo hebben onze issues prioriteiten en weights. |
Links
[1] https://gitlab.fdmci.hva.nl/propedeuse-hbo-ict/onderwijs/student-projecten/2024-2025/out-c-bim-cs/blok-3/peecuuhaajoo67/-/boards/33351?milestone_title=Sprint%203
[2] https://gitlab.fdmci.hva.nl/propedeuse-hbo-ict/onderwijs/student-projecten/2024-2025/out-c-bim-cs/blok-3/peecuuhaajoo67/-/blob/main/docs/database/ERD.md
[3] https://gitlab.fdmci.hva.nl/propedeuse-hbo-ict/onderwijs/student-projecten/2024-2025/out-c-bim-cs/blok-3/peecuuhaajoo67/-/tree/main/docs/bedrijf/wireframe&wireflow
[4] https://gitlab.fdmci.hva.nl/propedeuse-hbo-ict/onderwijs/student-projecten/2024-2025/out-c-bim-cs/blok-3/peecuuhaajoo67/-/blob/main/docs/bedrijf/n-tier.md?ref_type=heads