Skip to content

Voortgangsevaluaties semester 2

Naam: Oussama Kasmi

Datum voortgangsevaluatie: 6/16/2025

In deze voortgangsevaluatie behandel ik de leeruitkomsten uit semester 2.


Leeruitkomst 1: Software

Hoe sta ik ervoor?

Evaluatievoortgang

Wat heb ik gedaan en geleerd?

Tag Bewijs Wat schrijf je erbij Expert Review
Software Realiseren Code & Classes Op basis van feedback van docenten zijn de python files op gesplitst zodat als er een change is dat het makkelijk te debuggen is. Er zijn code reviews gehouden door de studentenmentor. In de code zelf is er veel gekeken naar het makkelijk maken van het managen van de code. Docent Studentmentor Peer
Software Realiseren Pydocs & comments De documentatie van de code is in het engels zodat andere gebruikers buiten ons door kunnen gaan met het project. Het is hierbij ook een standaard om 1 taal te gebruiken voor je documentatie. Er is gebruik gemaakt van Pydocs op basis van feedback van docenten en omdat dit ook overzichtelijker is. Docent
Software Ontwerpen ERD & UML Class Diagram Er is een ERD gemaakt en daaruit was er wat feedback over dubbele data, de feedback is toegepast zodat de ERD correct is. Hierbij was het redundantie belangrijk, als wij data 2 keer opslaan moet het 2 keer geupdate worden, maar als het maar als er geen dubbele data is hoef je het maar een keer uptedaten. Hierbij was er ook een UML class diagram gemaakt met een mogelijke user kant van de bibliotheek. Docent
Software Manage & Control Branch & CI/CD Door gebruik te maken van een development en een main branch kan er getest worden in de development branch zonder impact op productie omgeving. En door gebruik te maken van CI/CD kan een change worden getest voor dat het gemerged wordt met de main branch. Docent

Leeruitkomst 2: Gebruikersinteractie

Hoe sta ik ervoor?

Evaluatievoortgang

Wat heb ik gedaan en geleerd?

Tag Bewijs Wat schrijf je erbij Expert Review
Gebruikersinteractie Analyseren User stories & Persona Er zijn userstories aangemaakt op basis van de eisen van de opdrachtgever en de feedback die er is ontvangen van de gebruikerstests/enquete. Door user personas te maken verdiep ik me meer in mijn doelgroep zo zal ik meer onderzoeken wie mijn eindegebruiker is. Docent
Gebruikersinteractie Ontwerpen Wireframe/Wireflow + Low fidelity prototype Er zijn wat wireframes/wireflows gemaakt voor de website, zo is er ook gekozen om voor een low fidelity prototype te gaan zodat het makkelijk aanpasbaar is als ik bijvoorbeeld niet genoeg tijd had om de volle wireframe toe te passen. Wel zorgt dit er voor dat ik niet echt grenzen heb tijdens het realiseren. Docent
Gebruikersinteractie Realiseren Gebruikerstest & Enquete Er zijn gebruikerstests uitgevoerd op basis van ISO ISO/IEC 25010:2011 daaruit ging ik kijken naar de effectiveness, efficiency, satisfaction van de uitgevoerde tests. Uit de tests heb ik user stories aangemaakt om de feedback van gebruikers te verwerken. Ook is er een enquete gemaakt om een andere groep aantespreken die mogelijk minder tijd hebben voor gebruikerdtests. Docent

Leeruitkomst 3: Infrastructuur

Hoe sta ik ervoor?

Evaluatievoortgang

Wat heb ik gedaan en geleerd?

Tag Bewijs Wat schrijf je erbij Expert Review
Infrastructuur Ontwerpen Ontwerp Er is een infrastructuur ontwerp gemaakt op basis van de eisen van de opdrachtgever en de budget. Zo is er geen gebruik gemaakt van een firewall omdat de bedrijf hier geen geld voor heeft. Wel ben ik gaan kijken naar de mogelijkheden zoals een router met vlan/guest network support. Dit zorgt er voor dat de opdrachtgever een realistische beeld heeft van het ontwerp. Docent Peer
Infrastructuur Realiseren Docker De infrastructuur is gerealiseerd in Docker, door gebruik te maken van Docker was het mogelijk om dit virtueel te hosten op 1 device. De feedback wat ik hierop had ontvangen is dat het geen probleem is/was als 1 functie niet 100% geautomatiseerd is en dat ik heb geleerd werken met Docker de doel is. Docent

Leeruitkomst 4: Cybersecurity

Hoe sta ik ervoor?

Evaluatievoortgang

Wat heb ik gedaan en geleerd?

Tag Bewijs Wat schrijf je erbij Expert Review
Cybersecurity Risico analyse Er is een analyse gemaakt van de bedrijf daaruit kwam er wat punten uit zo gebruikte ze geen wachtwoord voor hun wifi netwerk en hebben ze alles in 1 netwerk gestopt. Ook zijn de PC's niet beveiligd. Ik heb hierop de feedback ontvangen om de risico analyse aantepassen om ook informatie over hoe iemand zulke problemen zou kunnen fixen. Docent Studentmentor
Cybersecurity HackTheBox Ik heb me meer verdiept in cybersecurity door gebruik te maken van de site HTB, daar krijg je een virtuele "box" (applicatie) die je moet hacken en dan is er een flag om te claimen. Dit zorgt er voor dat ik echt praktijk ervaring krijg van cybersecurity omdat dit soms ook boxes zijn van gebeurde hacks.

Leeruitkomst 5: Persoonlijk Leiderschap

Hoe sta ik ervoor?

Evaluatievoortgang

Wat heb ik gedaan en geleerd?

Tag Bewijs Wat schrijf je erbij Expert Review
Persoonlijk Leiderschap Reflectie/Feedback Ik reflecteer op de feedback die ik heb ontvangen, ook pas ik het toe. Meestal verdiep ik me in de feedback die ik heb ontvangen en probeer ik er leerdoelen van te maken om zo mijn werk (en me zelf) te verbeteren. Zo is een voorbeeld van communicatie om meer te socialiceren zodat mijn communicatie skills verbeter. Docent
Persoonlijk Leiderschap Taken Omdat tijdens project wat leden zijn gestopt met de opleiding moest ik alles overnmen, hierdoor moest ik me zelf in alle onderwerpen verdiepen en het toepassen. Dit heeft heel veel van mijn tijd gekost zo werk ik 7 dagen per week aan school om de werk van anderen ook te doen.
Persoonlijk Leiderschap Problemen Tijdens de opleiding waren er problemen tussen mij een docent wat er voor zorgde dat ik mij niet veilig voelde om feedback te vragen. Zelfs na meldingen en gesprekken met het management kwam er niks uit, zo waren mijn emails genegeerd. Toen ben ik naar de bestuur gegaan die een onderzoek hebben gestart en er werd een derde partij bijgetrokken wat er voor zorgde dat de management mijn situatie meer betekenis nam.
Persoonlijk Leiderschap Vervolgopleiding/Toekomst Ik heb er voor gekozen om niet door te gaan met de opleiding bij de HVA, dat ik naar de bestuur van de HVA zelf moest gaan en de onderwijsinspectie is niet wat ik verwacht van klachbehandelingen. Ook was de reactie na dit ook heel erg disrespectvol zo had een lid van examencomissie mij gevraagd (niet letterlijk) "Maak je misbruik van de situatie" hier had de examencomissievoorzitter wel ingegrepen maar dat dit de gedachte is van docenten bij zulke situatie geeft mij geen veilig gevoel om door te gaan. Ik heb hierdoor me aangemeld voor de Archeologie opleiding en ook wat toetsen gemaakt en daaruit kwam een score van 39/40.

Leeruitkomst 6: Doelgericht Interacteren

Hoe sta ik ervoor?

Evaluatievoortgang

Wat heb ik gedaan en geleerd?

Tag Bewijs Wat schrijf je erbij Expert Review
Doelgericht Interacteren Communiceren/Taal Ik verander mij communicatie stijl op basis van de gebruiker, zo gebruik ik meer formele taal als ik met iemand ouder(een docent) spreek. Maar voor mede studenten comuniceer ik meer casual, dit zorgt er voor dat de gesprekken wat meer open zijn. Verder heb ik me meer ontwikkeld in taal, zo zie ik dat ik wat achter stand had met het uitypen van mijn reflecties. Ik heb gekeken naar hoe ik dit kan verbeteren en kwam uit op een cursus van de HVA & UVA, ik heb die genomen en pas het nu toe dagelijks. Docent
Doelgericht Interacteren Issue board & Agile/Scrum Ik heb actief gebruik gemaakt van Agile/Scrum methodes, zo zijn er userstories aangemaakt, metrics aan issues toegevoegd, taken verdeeld in sprints, retrospectives gehouden. Ik heb hier veel geleerd over Agile & Scrum en het actief toegepast. Docent

Leeruitkomst 7: Onderzoekend Probleemoplossen

Hoe sta ik ervoor?

Evaluatievoortgang

Wat heb ik gedaan en geleerd?

Tag Bewijs Wat schrijf je erbij Expert Review
Onderzoekend Probleemoplossen Gebruikersonderzoek Er werden gebruikerstest uitgevoerd daaruit kwamen er problemen van users, zo konden users bijvoorbeeld boeken niet snel vinden. Hieruit is er gekeken of dit echt een probleem is en daaruit kwam een userstory. De product was toen weer getest door gebruikers. Docent
Onderzoekend Probleemoplossen Bronvermelding (Oege pagina voorbeeld) Er was eerst gebruik gemaakt van een andere citaat methode, maar dit is veranderd naar APA style was de norm/standaard is voor de HVA (HBO-ICT). Ik heb hierbij geleerd hoe ik gebruik maak van APA style en hoe ik het toe pas. Docent
Onderzoekend Probleemoplossen Probleem CI/CD Er was een probleem met de CI/CD pipeline terwijl ik een expert review had op die dag. Ik heb toen een teams bericht gestuurd naar Erik (er was aangewezen als ik problemen heb dat ik het bij Erik direct kan melden) Daarna had ik een bericht gestuurd naar Maarten Post, ik had contact met Maarten over wat de mogelijkheden zijn wij kwamen bijvoorbeeld op het gebruik van mij eigen device as runner. Ik wou persoonlijk mijn device niet connecten met de HVA dus ik heb toen onderzoek gedaan en kwam uit op het gebruik van Oege. Gelukkig was de probleem ook opgelost binnen 24 uur door Erik.

Leeruitkomst 8: Toekomstgericht Organiseren

Hoe sta ik ervoor?

Evaluatievoortgang

Wat heb ik gedaan en geleerd?

Tag Bewijs Wat schrijf je erbij Expert Review
Toekomstgericht Organiseren Issue Board & User stories Er is gebruik gemaakt van de issue board om omdrachten op te delen en in te plannen. Zo werdt er niet meer dan 2 user stories per Sprint aangemaakt, dit zorgt er voor dat er gefocust kan worden aan de belangrijke user stories. In de user stories zelf zijn er eisen beschreven om er voor te zorgen dat de kwaliteit van de geleverde product worden gewaarborgd. Docent
Toekomstgericht Organiseren Risico analyse & Project risico Er is gekeken naar de risico's in de security kant van het bedrijf en het project van onze kant. Zo is er gekeken naar welke security risico's het bedrijf momenteel heeft en welke risico's er zijn er als wij de project hebben aangenomen, zo was er uitgekomen dat mogelijk is dat onze project niet klaar is aan het einde van het schooljaar omdat we ook moeten werken aan onze school opdrachten. Docent
Toekomstgericht Organiseren Ethiek documentatie & Stakeholderanalyse Er is een stakeholder analyse gemaakt om in kaart te brengen van wie er allemaal bezig is in onze project. Dit geeft ons een overzicht om te zien bij wie wij feedback kunnen/moeten ontvangen. Voor de ethiek was er gekeken naar de leeftijd eis, zo zijn er boeken die alleen maar voor 18+'ers zijn eerst wouden wij de leeftijd regristreren maar daaruit kwam de mogelijkheid dat gebruikers worden gediscrimneerd op basis van hun leeftijd, en mogelijk was het niet een geldige reden onder de AVG om het te registreren. Als fix hebben wij gekozen om een soort ja/nee check op een lid profiel. Dit betekent dat de beheerder alleen maar kan zien dat een gebruiker 18+ is. Docent Peer