Skip to content

Doelgericht interacteren

Ik heb actief contact met mijn teamgenoten via Discord, eerst was dit via Teams maar dit ging niet goed dus ik en mijn team hebben besproken om Discord te gebruiken.

Discord

Ik heb actief geprobeerd contact te hebben met mijn docenten maar dit is niet altijd gelukt, zo heb ik persoonlijk gevoeld dat ik geintimiteerd/gepest word door mijn docent, hierdoor heb ik minder contact met mijn coach/docent. Ik heb wel wat contact gehad met Maarten omdat ik niet heel veel van coderen wist en hier had hij mij mee geholpen. Door de actie van mijn docent/coach heb ik ook een soort angst gekregen van het feedback vragen van docenten, door wat psychologische help probeer ik nu ook feedback te vragen van docenten.

De communicatie tussen mijn opdrachtgever gaat via een teamgenoot omdat die beter contact heeft met de opdrachtgever, zo woont de teamgenoot ongeveer 50 meter van onze opdrachtgever/bedrijf.

Omdat ik de vorige semester wat minder had gecodeerd heb ik tijdens de teamsindeling verteld dat ik graag wou werken met code, hierdoor was ik geselecteerd als "code master" hierbij is mijn focus op het coderen. Ik heb tijdens de sprints gefocust op het coderen van onze webapplicatie in Python. Buiten de les volg ik een cursus Python via netacad/skillsforall (cisco, gratis) ook heb ik tijdens mijn vrije tijd wat projecten geprobeerd te coderen zo kan ik me meer verdiepen in het codederen.

graph graph2

Er is de laatste week wat minder gedaan omdat ik hierbij mentaal wat problemen heb door de acties van mijn docent, dit wordt/is actief besproken met de vertrouwenspersoon & opleidingsmanager.

Op advies van een docent heb ik een POP gemaakt voor de doel om meer over scrum te weten.

pop

Feedback: In de document zelf is er niet echt beschreven wat ik heb gedaan met de skill doelgericht interacteren, ik heb de document nu veranderd zodat dit het nu ook reflecteert.

Doelgericht interacteren 2

Partners

Teamleden: Ik heb vaak contact met mijn teamleden via Discord, eerst was er gebruik gemaakt van een andere communicatie platform Teams maar diet ging niet zo soepel. Tijdens de les hebben wij meestal altijd een daily standup waar wij gaan bespreken wat we hebben gedaan en wat we nog gaan doen.

Docenten: Met de docenten is het middelmatig gegaan, er zijn wat incidenten plaats gevonden tussen mij en mijn coach/docent. Wat er voor zorgden dat ik minder feedback vroeg over mijn werk. Gelukkig is er hierbij een verandering aan, zo vraag ik momenteel aan meerdere docenten feedback over mijn werk, en krijg ik ook feedback terug wat is kan toepassen.

Leden (Bedrijf): Ik heb indirect contact met de leden van de dorpshuis, via de opdrachtgever zo kan ik een vragenlijst maken wat dan door de opdrachtgever wordt gegeven aan de leden.

Opdrachtgever: Ik probeer ongeveer wekelijks contact op te nemen met mijn opdrachtgever via Google Meet (platform voorkeur van de opdrachtgever) tijdens de meeting informeer ik de opdrachtgever over onze werk. Zo laat ik hem onze Gitlab board zien met de taken waar wij mee bezig zijn.

Wat ging goed?

Communicatie tussen de bedrijf en mij/team, er is actief contact met elkaar wij kunnen onze ideen en meningen met elkaar delen en toepassen als het nodig is.

Wat kan beter?

Contact tussen mij en de coach/docent, er is niet echt veel feedback ontvangen van de coach. Zo is er geen gesprek tussen ons waarbij we kunnen kijken naar mijn progress / scorion board, ik zou hierbij een andere docent kunnen vragen om de coach rol overtenemen en mij een coachen.

Meer contact hebben met mijn team buiten schooltijden/dagen, er wordt meestal alleen op schooldagen gewerkt.

Communicatie

Voor de docenten tijdens bijvoorbeeld de sprintreview heb ik gefocust op een mix van technische en basis taal, zo kunnen de docenten begrijpen over wat ik de afgelopen sprint heb gemaakt in een mix van begrippen. Zo kan bijvoorbeeld een docent tijdens de sprintreview meer gefocust zijn met het UI/UX deel dan coderen maar bij de tweede docent kan het andersom zijn. Door dus de presentaties niet te technisch te maken en niet te basic kunnen beide docenten mijn presentatie begrijpen.

Voor de vragenlijst gebruik ik zo minmogelijk IT termen, onze gebruikers zijn meestal wat minder tech savy. Daarom gebruik ik hierbij termen die zij ook kennen, dit zijn meestal basis termen.

De communicatie tussen mij en de teamgenoten is meer casual omdat wij leeftijdgenoten zijn en elkaar wat langer kennen, ook zorgt dit voor een meer open sfeer zo kunnen we wij elkaar feedback geven zonder dat dit "gemeen" wordt bedoeld.

Wat ging goed?

Gericht communiceren met mijn partners, er ik gekeken naar met wie ik contact heb en wat de voorkeur taal zou kunnen zijn. Zo is er begrijpelijke taal gebruikt met de leden (endusers) van de applicatie.

Wat kan beter?

Direct contact hebben met de leden, wij gaan een grote verandering in hun process verichten daardoor zou het respectvol zijn om ook fysiek een meeting te hebben en echt hun wensen op te schrijven/op te nemen.

Samenwerking

Tijdens de team indeling ben ik gekozen als "code master" dit houdt ik dat ik me focus op het coderen van de webapplicatie, hierdoor heb ik me gefocust op het coderen zo heb ik de bibiotheek pagina gecodeerd en beheer ik de database. Om nog meer te verbeteren heb ik ook een Cisco Python cursus genomen waar ik actief aan deelneem in mijn vrije tijd.

Omdat wij als teamleden allemaal een focus hebben kunnen we met elkaar communiceren over functies, zo kan iemand van de frontend team een wijziging willen in de code voor een functie die hij wilt implementeren. Meestal houden wij ook tijdens de les gesprekken over welke functies wij moeten toevoegen en waarom we dit moeten doen of juist niet. Er kan bijvoorbeeld een eis van de frontend team zijn wat niet realistisch is voor de backend team of er is niet genoeg tijd om iets te implementeren.

Wat ging goed?

Goed gebruik maken van de sterke punten in onze team, zo kan elke lid zich focussen aan een onderdeel van de webapplicatie en zo heeft elke lid een eigen mening over een iets wat wij dan samen kunnen bespreken.

Positieve werksfeer, wij kunnen onze meningen respectvol met elkaar delen zonder dat er een conflicht onstaat.

Wat kan beter?

Meer betrokkenheid, er was een moment dat de frontend team niet veel kon doen omdat er aan de backend gewerkt werdt. Hierdoor hadden de frontend team niet echt iets gedaan. Ik zou als backend team lid contact op kunnen nemen met de frontend team leden en kun vertellen om te focussen op bijvoorbeeld een taak waarbij de backend team niet nodig is. Een voorbeeld hier van zou kunnen zijn om de team leden te vertellen dat ze zich kunnen focussen op wireflows.

Feedback: Veel grammatica fouten / taal fouten, bij een reflectatie heb ik het meer de probleem verschoven dan een fix. Er is ook een aaname op leeftijd genomen bij het categoriseren van gebruikers, ik zou hierbij een term zoals "minder tech savy" gebruiken.

Doelgericht interacteren 3

Voor mij was de focus meer op taal, ik heb hierbij gebruik gemaakt van AI en een cursus over schrijfvaardigheid.

Zie: taal.md