Skip to content

Gebruikerstest

Klasgenoten

Er is gebruiker in de klas gevraagt om bij grote veranderingen de websites te reviewen. 19-3-25 - Klas - Emir

Volgens Emir had ik niet veel functies wel vond hij de openlibrary api interessant.

11-4-25 - Klas - Emir

Volgens Emir zijn de functies nu wel uitgewerkt, wel is er niet eccht veel CSS toegepast waardoor het rommelig lijkt.

Malik - 9 Mei

Hypothese: Ik denk dat er een verbetering is met de CSS het is meer user toegangkelijk

Test: Ik laat de user een boek toevoegen Boek verwijderen Boek editen

Kijken of een user dit van zelf kan doen zonder mijn hulp

De user moet het zelf kunnen doen zonder mijn directe hulp

Volgens Malik zijn de fotos van de boeken niet allemaal het zelfde maar voor de rest is het goed.

Datum Gebruiker Test Resultaat/Feedback
19-3-25 Emir Review van de website na grote veranderingen. Niet veel functies, maar de OpenLibrary API vond hij interessant.
11-4-25 Emir Review van de functies en CSS. Functies zijn nu uitgewerkt, maar weinig CSS toegepast waardoor het rommelig lijkt.
9-5-25 Malik Hypothese: Verbetering CSS, meer gebruiksvriendelijk.
Test: Boek toevoegen, Boek verwijderen, Boek editen
Malik kon de taken zelfstandig uitvoeren. Foto's van boeken zijn niet allemaal hetzelfde, verder goed.
16-5-25 Ouders Hypothese: Wat basic look.
Test: Boek zoeken, Boek editen
De inlog pagina wat een beetje moeilijk te vinden omdat dit een logo is (wij houden dit aan omdat, dit een pagina is was meer voor de beheerders zin) verder was alles te doen.
22-5-25 Ouders Hypothese: Ze zouden nu alles zelf kunnen doen.
Test: Inloggen, Boek zoeken, Boek editen, contact info zoeken, facebookpagina zoeken
Ze kunnen zelf inloggen omdat ze nu kennis hebben van de login pagina, hierbij zouden wij een instructie document kunnen maken voor nieuwe leden of een mondelijke uitleg voor nieuwe leden.

Nieuwe tests

Er worden 2 tests uitgevoerd, 1 test vraagt veel aandacht/tijd en de andere iets minder. Dit zorgt er voor dat we tests kunnen uitvoeren met veel groepen en data krijgen die we met 1 test niet zouden ontvangen. Er is gekozen om de ISO/IEC 25010:2011 methode toe tepassen waarbij we kijken naar "effectiveness, efficiency, satisfaction" dit is een methode die heel goed werkt voor onze tests.

Datum Gebruiker Hypothese Test Metrics Criteria
30-5-25 Broer Gebruiker kan alles van de test zelfstandig doen na uitleg Inloggen, boek zoeken, boek editen Aantal uitgevoerde taken Alle taken zelfstandig uitgevoerd, de taken zijn uitgevoerd binnen 1-3 minuten wat voor onze doelgroep acceptabel is.

Kan een gebruiker inloggen na uitleg, JA/NEE - JA Ongeveer 1 minuut

Kan een gebruiker de boek "Hobbit" op zoeken, JA/NEE - JA Ongeveer 1 minuut

Kan een gebruiker het boek "Olympus" editen, JA/NEE - JA 2 minuten+

Kan je als gebruiker duidelijk de bibliotheek website gebruiken voor jouw taken, JA/NEE (nee met uitleg waarom niet) - JA

Bronvermelding

Propedeuse, T. (z.d.-b). Testen - Knowledgebase. https://knowledgebase.hbo-ict-hva.nl/1_beroepstaken/software/ontwerpen/testen/uat/

Propedeuse, T. (z.d.-a). Gebruikerstest - Knowledgebase. https://knowledgebase.hbo-ict-hva.nl/1_beroepstaken/gebruikers_interactie/realiseren/gebruikerstest/

Moran, K. (2024, 15 november). Usability (User) testing 101. Nielsen Norman Group. https://www.nngroup.com/articles/usability-testing-101/