Gebruikerstest
Klasgenoten
Er is gebruiker in de klas gevraagt om bij grote veranderingen de websites te reviewen. 19-3-25 - Klas - Emir
Volgens Emir had ik niet veel functies wel vond hij de openlibrary api interessant.
11-4-25 - Klas - Emir
Volgens Emir zijn de functies nu wel uitgewerkt, wel is er niet eccht veel CSS toegepast waardoor het rommelig lijkt.
Malik - 9 Mei
Hypothese: Ik denk dat er een verbetering is met de CSS het is meer user toegangkelijk
Test: Ik laat de user een boek toevoegen Boek verwijderen Boek editen
Kijken of een user dit van zelf kan doen zonder mijn hulp
De user moet het zelf kunnen doen zonder mijn directe hulp
Volgens Malik zijn de fotos van de boeken niet allemaal het zelfde maar voor de rest is het goed.
Datum | Gebruiker | Test | Resultaat/Feedback |
---|---|---|---|
19-3-25 | Emir | Review van de website na grote veranderingen. | Niet veel functies, maar de OpenLibrary API vond hij interessant. |
11-4-25 | Emir | Review van de functies en CSS. | Functies zijn nu uitgewerkt, maar weinig CSS toegepast waardoor het rommelig lijkt. |
9-5-25 | Malik | Hypothese: Verbetering CSS, meer gebruiksvriendelijk. Test: Boek toevoegen, Boek verwijderen, Boek editen |
Malik kon de taken zelfstandig uitvoeren. Foto's van boeken zijn niet allemaal hetzelfde, verder goed. |
16-5-25 | Ouders | Hypothese: Wat basic look. Test: Boek zoeken, Boek editen |
De inlog pagina wat een beetje moeilijk te vinden omdat dit een logo is (wij houden dit aan omdat, dit een pagina is was meer voor de beheerders zin) verder was alles te doen. |
22-5-25 | Ouders | Hypothese: Ze zouden nu alles zelf kunnen doen. Test: Inloggen, Boek zoeken, Boek editen, contact info zoeken, facebookpagina zoeken |
Ze kunnen zelf inloggen omdat ze nu kennis hebben van de login pagina, hierbij zouden wij een instructie document kunnen maken voor nieuwe leden of een mondelijke uitleg voor nieuwe leden. |
Nieuwe tests
Er worden 2 tests uitgevoerd, 1 test vraagt veel aandacht/tijd en de andere iets minder. Dit zorgt er voor dat we tests kunnen uitvoeren met veel groepen en data krijgen die we met 1 test niet zouden ontvangen. Er is gekozen om de ISO/IEC 25010:2011 methode toe tepassen waarbij we kijken naar "effectiveness, efficiency, satisfaction" dit is een methode die heel goed werkt voor onze tests.
Datum | Gebruiker | Hypothese | Test | Metrics | Criteria |
---|---|---|---|---|---|
30-5-25 | Broer | Gebruiker kan alles van de test zelfstandig doen na uitleg | Inloggen, boek zoeken, boek editen | Aantal uitgevoerde taken | Alle taken zelfstandig uitgevoerd, de taken zijn uitgevoerd binnen 1-3 minuten wat voor onze doelgroep acceptabel is. |
Kan een gebruiker inloggen na uitleg, JA/NEE - JA Ongeveer 1 minuut
Kan een gebruiker de boek "Hobbit" op zoeken, JA/NEE - JA Ongeveer 1 minuut
Kan een gebruiker het boek "Olympus" editen, JA/NEE - JA 2 minuten+
Kan je als gebruiker duidelijk de bibliotheek website gebruiken voor jouw taken, JA/NEE (nee met uitleg waarom niet) - JA
Bronvermelding
Propedeuse, T. (z.d.-b). Testen - Knowledgebase. https://knowledgebase.hbo-ict-hva.nl/1_beroepstaken/software/ontwerpen/testen/uat/
Propedeuse, T. (z.d.-a). Gebruikerstest - Knowledgebase. https://knowledgebase.hbo-ict-hva.nl/1_beroepstaken/gebruikers_interactie/realiseren/gebruikerstest/
Moran, K. (2024, 15 november). Usability (User) testing 101. Nielsen Norman Group. https://www.nngroup.com/articles/usability-testing-101/